IDEE
Het begint natuurlijk thuis: je hebt een idee, je weet welke machines er zijn en wat je er mee wil doen, je kiest je materialen en je maakt een ontwerp waarvan je denkt dat het uitvoerbaar is.
ONTWERP
Voor de ontwerpfase is het noodzakelijk een digitaal ontwerpprogramma onder de knie te krijgen. Over het algemeen zijn dat programma’s waarmee je kan vectortekenen. Laat je hierdoor niet afschrikken: de meeste programma’s heb je reeds na enkele uren oefenen onder de knie. Je kan hiervoor een workshop volgen of tutorials raadplegen op YouTube.
Er zijn zowel programma’s waarmee je 2D kan tekenen, als programma’s waarmee je 3D kan tekenen. Die laatste hebben een wat steilere leercurve. Voor zowel 2D als 3D ontwerpen zijn gratis open source programma’s beschikbaar die ruim voldoende mogelijkheden hebben om vectorontwerpen te maken.
Voor 2D tekeningen is er bv. InkScape. Voor 3D ontwerpen is er Blender. Maar er staat je niks in de weg om andere (betaalde) software te gebruiken, zoals Inventor, Solidworks, Illustrator of CorelDraw. Let wel: het bestandstype moet leesbaar zijn voor het betreffende apparaat.
PROTOTYPING @ FABLAB ZANDHOVEN
Het meest praktische is dat je je laptop meeneemt waarop je ontwerpen staan evenals de software waarmee je je ontwerpen kan bewerken. Je bent in een experimenteel lab, je zal moeten uitproberen wat werkt en wat niet.
Je overlegt met de aanwezige medewerker van het FabLab welke machines je graag zou willen gebruiken zodat er gecoördineerd kan worden wie er op welke machines terecht kan, wanneer en hoe lang.
Als je niet veel ervaring hebt of je probeert een materiaal voor de eerste keer, doe dan eerst een test. Werkt het? Mooi, voer dan het ontwerp uit. Werkt het niet? Wijzig je ontwerp of de machine-instellingen en probeer opnieuw.